Resultat

 

1.     Resultat

Detta avsnitt redovisar resultaten av den genomförda studien. Liksom presenterar den offentligt publicerade informationsfilmen baserad på den kvantitativa stickprovsstudie vilken undersökte kunskaper angående
vitaminer och mineraler. Studien vilken utfördes på Österåkers gymnasium, omfattande målgruppen ungdomar i åldrarna 16-19 och vuxna representerade av personalen på skolan.

Vid undersökningens slut och Inaktivering av enkäten hade en summa på 249 enkäter registrerats som
ifyllda. I studien ingick 234 elever och 15 vuxna. I följande avsnitt framföres resultaten i form utav allehanda cirkel- och stapeldiagram med sammansluten diagramtext.


3.1 Bortfall 

Den beräknade responsen låg på cirka 400 enkätsvar. Det vill säga 38 % av
skolans elever och personal deltog ej. Dessa 38 % räknas som bortfall och
inkluderas därför inte med i något utav resultaten.  Av eleverna på skolan vilka inräknats var det
62 % (234) som deltog, medan det endast var 27 % (15 pers.) av den medräknade
personalen (55) som deltog. Alltså ligger det största bortfallet hos
personalen. Detta medför en resultatdefekt besittande ett utmärkande bortfall.
Således det även är oklart om inte majoriteten av den deltagande personalen är
lärare inom något naturämne.

För att markera diagrammen av elevernas och personalens resultat så har
dessa markerats med ett (E) för elever och (P) för personalen.  

 

3.2 Elever

Nedom innevarande sektion redovisas en sammanställning utav deltagande elevers resultat.

 

 

 Figur (1.E) Diagrammet visar procentandelen elever från
varje årskurs samt procentsatsen elever från Naturvetenskapsprogrammet. Dessa
har även inkluderats i respektive årskurs, för tydliggörande av eventuella
resultatskillnader då ämnet biologi ingår i kursplanen för elever på
Naturvetenskapliga programmet.

Ur diagrammet kan utläsas att 18 % utav
samtliga deltagande elever studerar på det Naturvetenskapliga programmet.
Procentandelen medverkande från årskurs ett utgjorde 36 % varav 9 % utav dessa
representerade elever från naturlinjen. Årskurs två utgjorde 32 % av vilken 4 %
omfattande naturelever. Resterande 32 % beträffades årskurs tre, varest 5 %
utgörande naturelever.


Figur (2.E) Diagrammet åskådliggör de deltagande elevernas
konsumering av respektive tillskott.

Antalet elever som tar ett eller flera
vitaminer och/eller mineraler uppgick till 24 % (52 elever). Dock var det
endast 44 av dessa, alltså 85 %, av de som uppgav att de tog någon form av
kosttillskott, som hade förstått följdfrågan och angett vilka kosttillskott de
konsumerar. Ett bortfall på 15 % (8 elever) har uteslutits. Antalet som tar ett
visst vitamin eller mineral kan utläsas, t.ex. kan vi se att 12 % av eleverna
tar Omega 3. Dock omfattar procentandelen multivitaminer även andra
multipreparat, som bl.a. Berocca Performance.

B - vitamin förekommer i flera olika former och samtliga har inkluderats i
tabellen, framförallt under multivitaminpreparat.

Aminosyror och tillskottet kreatin har inkluderats under proteintillkott.

(För information om befintliga vitaminer och mineralernas samt dess egenskaper
se
Bilaga 3 )

 

 

Figur (3.E) Ovanstående diagram redovisar orsakerna för de
deltagande elevernas kosttillskottsanvändning. Orsakerna bildade fyra
kategorier.

Av de medverkande eleverna som uppgav vilka
kosttillskott de konsumerar, angav 21 elever(48 %) även orsaken. Dessa utgör 40
% av de som hävdade att de använder kosttillskott. Skönhet och utseende
inkluderar orsaker som; ”för att bli brunare” och ” för att mitt hår ska bli
tjockare”. Allmän hälsa omfattar däremot orsakerna; ” för att/ hålla mig frisk/
må bra”. Andelen elever som angav träning som orsak bygger på motiv som; ”för
att få ut mer av träningen” och ”för återhämtning efter träningen”. Brist delen
skall framhäva läkardiagnostiserade brister hos eleven.

 

 

Figur (4.E) Diagrammet ovan åskådliggör den frekventa
kosttillskottsförbrukningen hos eleverna. Kolumnen träningstillfällen omfattar
minst en dos, fler än en gång i veckan. Diagrammet kan uppdelas i två
kategorier, dagsdos (blånyanserad) och veckodos (lilanyanserat)

Enligt diagrammet förtär 56 % av eleverna fler än en dos dagligen(blå nyanserat), medan
de resterande 44 % intager kosttillskott minst en gång i veckan(lila
nyanserat).

 

 

Figur (5.E) Diagrammet ovan redovisar enkätens andra del vilken
omslöt tre påståenden angående tre olika vitaminers egenskaper. Vardera
påstående tillgick två svarsalternativ sant eller falskt.

Exempel på påstående:
”D-vitamin behövs för synen, slemhinnorna, fosterutvecklingen och tillväxten.”
(sant/falskt)

Enligt diagrammet svarade 56 % av de deltagande
eleverna fel på en eller fler av påståendena, medan 44 % svarade rätt. (Se
Bilaga 2 ,fråga 6-8)


Figur (6.E)Diagramet
ovan åskådliggör resultatet av de deltagande elevernas sammanställda svar
beträffande den tredje enkätsektionen. Denna omfattar två frågeställningar
angående innehållet i fyra respektive fem alternativa råvaror och livsmedel för
vardera frågeställningen.  Inkluderade i
denna sektion var ett vitamin och en mineral bestående av D-vitamin och järn.

Exempel på framförd frågeställning: ”Vilket av följande råvaror ska du
välja om du vill att det ska var rikt på järn?” (Jordnötter/Citron/Potatis/Lax/Mjölk)
.
(se Bilaga 2 , fråga 9-10) 

Ur diagrammet framgår det att 72 % utav de deltagande elevernas svar på ett eller båda enkätfrågorna var
felaktigt. Resterande 28 % utav eleverna hade angett rätt svar.


Figur (7.E) Diagrammet ovan redovisar de deltagandes
kunskaper gällande C-vitamininnehållet i de fem olika frukterna(rangordnade
efter innehåll per 100g); kiwi, apelsin, äpple, banan och päron. De deltagande
eleverna skulle rangordna frukterna efter c-vitamininnehåll per 100g. I
diagrammet utläses de deltagandes sammanställda korrekta respektive felaktiga
svar per frukt. Resultatet har även förtydligats i tabellen nedanför
diagrammet.
(se Bilaga 2 ,
fråga 11)
 

Enligt redovisat resultat kan till exempel utläsas att 82 % av de deltagande eleverna felplacerade kiwin. 18 % av dessa
angav däremot rätt rangordning.


Figur (8.E) Detta diagram är kopplat till föregående (7.E).
Här presenteras resultatet av de deltagande elevernas rangordning av varje
frukt. Rangordningsplaceringen för varje frukt redovisas och tydliggörs i
tabellen nedanför diagrammet.  Kiwi,
apelsin, äpple, banan och päron, är den rätta ordningen.
(se Bilaga 2 , fråga 11) 

Kiwi rangordnades som förstaplats för mest C-vitmaninnehåll. av 18 % av de
deltagande eleverna. 51 % antog en andra placering för kiwi. 12 % tilldelade
denna en tredje plats.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                     8
8% ansåg denna uppfylla fjärde plats. 8 % placerade denna på femte plats som
minst vitaminrik.

På motsvarande sätt kan resterande frukters procentandel per rangordningsplacering
avläsas.


Figur (9.E) Följande diagram åskådliggör en sammanställning av enkätens samtliga kunskapsfrågor
baserad på de deltagande elevernas svar.
(se
Bilaga 2 .fråga 6-11)

Det totala procentantalet korrekta svar för en eller
flera av enkätfrågorna kan avläsas till 46 %. Resterande 54 % utgör de
felaktiga svaren.


Figur(10.E) Ovanstående diagram redovisar
de deltagande elevernas svar på enkätens avslutande frågeställning där ett fall
skulle bedömas utifrån elevens synvinkel.
(se
Bilaga 2 , fråga12)

Ett CASE framlades där eleven skulle föreställa sig ha fått en bristdiagnos på ett visst vitamin i
kroppen. Dock med möjligheten att kompensera denna brist med kosttillkott eller
grönsaker. Således ombads eleven svara på om denne föredrar intaget av ett
visst vitamin genom kosttillskott eller grönsaker.

Ur diagrammet kan avläsas att 73 % föredrog grönsaker utöver kosttillkott.  27 % valde kosttillkott.

 

3.3 Personal

Nedom innevarande sektion redovisas en sammanställning utav den deltagande personalens resultat.

Observera att redovisade resultat i detta avsnitt ej är representativa för målgruppen således bortfallet
var överhängande. Likaså påträffas en oklarhet gällande personalens anställningsläge.
En felkälla kan således vara att majoriteten deltagande personal är lärare inom
ett eller flera naturämnen där kunskaper inom undersökningsområdet är en
självklarhet.

Endast en av den deltagande personalgruppen uppgav att denne tog någon form av kosttillskott. På
grund av personalens överhängande bortfall uteslutes enstaka svar och räknas
som bortfall.



Figur (1.P) Diagrammet ovan redovisar enkätens andra
del vilken omslöt tre påståenden angående tre olika vitaminers egenskaper.
Vardera påstående tillgick två svarsalternativ, sant eller falskt.
(se Bilaga 2 , fråga 6-8) 

Exempel på framfört
påstående: ”D-vitamin behövs för synen, slemhinnorna, fosterutvecklingen och
tillväxten.” (sant/falskt)

Enligt diagrammet svarade 54 % av den deltagande personalen fel på en eller fler av påståendena,
medan 44 % svarade rätt.



Figur (2.P)Diagramet
ovan åskådliggör resultatet av den deltagande personalens sammanställda svar
beträffande den tredje enkätsektionen. Denna omfattar två frågeställningar
angående innehållet i fyra respektive fem alternativa råvaror och livsmedel för
vardera frågeställningen.  Inkluderade i
denna sektion var ett vitamin och en mineral bestående av D-vitamin och järn.

Exempel på framförd frågeställning: ”Vilket av följande råvaror ska du
välja om du vill att det ska var rikt på järn?” (Jordnötter/Citron/Potatis/Lax/Mjölk)


Ur diagrammet framgår att 54 % utav den deltagande personelen angav ett felaktigt svar på ett eller
båda enkätfrågorna. Resterande 46 % utav personalen hade angett rätt svar. (se
Bilaga 2 , fråga 9-10)


Figur (3.P) Diagrammet ovan redovisar de deltagandes kunskaper gällande C-vitamininnehållet i de fem olika frukterna(rangordnade efter innehåll per 100g); kiwi, apelsin, äpple, banan och päron.

De deltagande eleverna skulle rangordna frukterna efter c-vitamininnehåll per 100g. I diagrammet utläses de
deltagandes sammanställda korrekta respektive felaktiga svar per frukt.
Resultatet har även förtydligats i tabellen nedanför diagrammet.
(seBilaga 2 ,fråga 11) 

Enligt redovisat resultat kan till exempel
utläsas att 21 % av den deltagande personalen felplacerade kiwin. 79 % av dessa
angav däremot rätt rangordning.



Figur (4.P) Detta diagram är kopplat till föregående (3.P). Här presenteras resultatet av den deltagande
personalens rangordning av varje frukt. Rangordningsplaceringen för varje frukt
redovisas och tydliggörs i tabellen nedanför diagrammet.  Kiwi, apelsin, äpple, banan och päron, är den
rätta ordningen.
(se Bilaga 2 ,fråga 11) 

Kiwi rangordnades som förstaplats för mest C-vitmaninnehåll, av 79 % av den deltagande personalen. 21 % antog en andra placering för kiwi. 0 % tilldelade denna en tredje plats.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                             0 0 % ansåg denna uppfylla fjärde plats. 0 % placerade denna på femte plats som minst vitaminrik.På motsvarande sätt kan resterande frukters procentandel per rangordningsplacering avläsas. På motsvarande sätt kan resterande frukters procentandel per rangordningsplacering avläsas.



Figur (5.P)
Följande diagram åskådliggör en sammanställning av
enkätens samtliga
kunskapsfrågor baserad på den deltagande personalens svar.

Det totala procentantalet korrekta svar för en eller flera av enkätfrågorna kan avläsas
till 73 %. Resterande 27 % utgör de felaktiga svaren.


Figur (6.P) Ovanstående diagram redovisar den deltagande
personalens svar på enkätens avslutande frågeställning där ett fall skulle
bedömas utifrån deltagarens synvinkel.
(se. Bilaga 2 ,
fråga12) 

Ett CASE framlades där den deltagande skulle föreställa sig ha fått en bristdiagnos på ett visst
vitamin i kroppen. Dock med möjligheten att kompensera bristen med kosttillkott
eller grönsaker. Således ombads deltagare svara på om denne föredrar intaget av
ett visst vitamin via kosttillskott eller grönsaker.
Ur
diagrammet framgår tydligt att 100 % föredrog grönsaker utöver kosttillkott.

 

3.4 Jämförelse



Figur (1.j) Diagrammet åskådliggör det sammanställda resultatet av elevernas och personalens resultat
tillsammans i en jämförelse där likheter och skillnader mellan ungdomar och
vuxna skall framgå. Dock uppstår felkällan som ligger i personalens framstående
bortfall.

Under rubriken kosttillskott ska andelen personal och elever
som använder någon form av kosttillskott framgå. 24 % av eleverna och 7 % av
personalen kan utläsas.

Sant/falskt- staplarna visar andelen rätta svar från vardera
gruppen, för enkätdelen omfattande vitaminerans egenskaper. (se. Bilaga 2, fråga 6-8)

Enkätdelen med alternativfrågorna omfattande vitamin- och
mineralinnehållet i ett antal råvaror och livsmedel, har i detta diagram
redovisats som en jämförelse mellan deltagarna vilka angett korrekt svar. (se. Bilaga 2, fråga 9-10)

Kunskaps- staplarna representerar sammanställningen av
deltagarnas svar omfattande enkätens alla kunskapsfrågor, där en jämförelse
mellan grupperna med flest rätta svar i respektive kunskapsdel, åskådliggörs.  (se. Bilaga 2, fråga 6-11)

CASE-grönsaker, presenterar personalens och elevernas syn på
vitamin- och mineral supplementeringen. Härmed har de positiva värdena
presenterats. All personal (100 %) föredrar grönsaker framför kosttillskott,
till skillnad från eleverna där 27 % föredrog kosttillskott. (se. Bilaga 2, fråga 12)

Diagrammet visar således även kopplingen mellan deltagarnas kosttillskotts
intag i förhållande till deras kunskap och åsikt gentemot valet av
supplementering.

Denna hemsida är byggd med N.nu - prova gratis du med.(info & kontakt)